Köp och leveransvillkor
Allmänt
Varumärket Beslagsboden och beslagsboden.se är en del av Smedbo AB, 556200-2252. Försäljning på beslagsboden.se sker endast till privatpersoner med leveransadress inom Sverige. För att handla på beslagsboden.se ska du ha fyllt 18 år. Vid beställning i vår webbutik träffas avtal om köp när din betalning blivit godkänd och en bekräftelse skickas ut till den e-postadress du angivit vid beställningen.
Priser
Alla priser i webbutiken anges i SEK och är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel i exempelvis prisuppgifter, kampanjer, rabattkoder eller produktuppgifter som kan uppstå i webbutiken samt uppenbart felaktiga priser och förbehåller oss rätten att justera priset. Kostnader för frakt och eventuella betalningsavgifter tillkommer.
Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Om du upptäcker någon felaktighet i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss här.
Betalningsalternativ
beslagsboden.se erbjuder säker betalning med Klarna Checkout. Du kan ta del av Klarnas villkor här.
Frakt och Leverans
Välj fraktsätt
Beslagsboden levererar till alla bostadsadresser inom Sverige. Nedan kan du läsa mer om de leveransalternativ vi erbjuder. Tillgängliga leveransalternativ för din order styrs bland annat av vilket postnummer du anger, uppskattad leveranstid och paketets storlek.
INSTABOX EXPRESS: Expressfrakt till förvaringsskåp
Väljer du Instabox hämtas paketet i ett förvaringsskåp. När din order finns att hämta får du ett sms med en kod som du använder för att öppna skåpet. Instabox erbjuder också möjligheten att spåra ditt paket.
Om du har appen Instabox sker aviseringen där. Annars gäller främst avisering till mobilnummer. Läs mer om Instabox här
BUDBEE BOX: Leverans till förvaringsskåp
Med Budbee box får du ditt paket levererat till ett förvaringsskåp nära dig. När paketet är på väg visar Budbee estimerad leveranstid via deras app eller SMS. Du hämtar enkelt ut ditt paket med koden som du får när paketet levererats. Läs mer om Budbee Box här
BUDBEE HOME: Hemleverans 16:30-22:30
Med Budbee App kan du följa bilen i realtid för en mer exakt leveranstid. Om du begär att paketet ska lämnas utanför din dörr är du själv ansvarig från och med att chauffören lämnat paketet. Läs mer om Budbee Home här
POSTNORD: Hemleverans eller ombud:
Din beställning skickas som varubrev eller postpaket (till ombud) beroende på paketets vikt, storlek och innehåll.
Varubrev levereras i största möjliga mån till din brevlåda/utanför dörren, beroende på paketets innehåll kan du behöva vara hemma och kvittera paketet. Beslagsboden har tyvärr inte möjlighet att styra hur ett varubrev levereras (brevlåda, utanför dörren eller utlämningsställe), det är en bedömning som görs av PostNord.
Du kan spåra ditt paket här
DB SCHENKER: Leverans till ombud
Du väljer själv vilket ombud paketet ska skickas till. När beställningen levereras till ditt utlämningsställe får du en avisering via sms till det mobilnummer du angav när du genomförde ditt köp. Påminnelse sker via sms.
Du kan spåra ditt paket här.
Leveranstid & Spåra Leverans
Normal tid för orderbearbetning är 1-3 arbetsdagar. Beroende på fraktsätt får du en estimerad leveranstid i kassan. Efter vår orderbearbetning följer leveranstid från den fraktleverantör som du har valt.
Du kommer att få ett email och/eller ett sms så att du kan följa din leverans.
Vi reserverar oss för att våra leveranstider vara längre under högsäsong och under kampanjperioder.
Ej uthämtad leverans
Kostnaden för ej uthämtad leverans är upp till 250 kronor beroende på leverantör. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan rekommenderar vi att du hämtar ut paketet för att sen returnera paketet.
Ändring av leveransadress
Efter att varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att innan order genomförs och godkänns, se till att leveransadressen är helt korrekt.
Leverans utanför Sverige
Beslagsboden.se levererar och administrerar enbart order inom Sverige.
Felleverans
Om du mot förmodan skulle få en vara som du inte har beställt, vänligen kontakta vår kundservice här så hjälper vi dig att returnera varan. Felplockade varor får dock inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans.
Transportskada
Om du skulle upptäcka en skada på ditt paket, anmäl det omgående till det utlämningsställe där du hämtade varan. Där får du också hjälp att göra en skadeanmälan. Vår rekommendation är att du inte hämtar ut ett paket som blivit skadat eftersom skadan därefter inte längre kan härledas till transporten. Om skadan upptäcks först när du öppnat paketet och är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta leverantören för att göra en skadeanmälan senast 7 dagar från det att du tagit emot din vara.
Delleveranser
Beslagsboden tillämpar inte delleverans om en eller flera varor i beställningen ej kan levereras. Istället skickas de varor som kan levereras och de varor som inte kan levereras krediteras kunden.
Returer – Ångerrätt 60 dagar
Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 60 dagar, utan att ange något skäl. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning.
För att nyttja ångerrätten ska varan vara oanvänd och i nyskick. Du har dock rätt att försiktigt öppna förpackningen och undersöka varan. Vi ber dig vara varsam, om varan eller förpackningen hanterats oförsiktigt har vi rätt att göra avdrag på återbetalningen. Se därför till att varan emballeras väl.
Om du skulle nyttja ångerrätten och returnera din order återbetalas hela beloppet minus fraktkostnaden och returkostnaden. Detta gäller oavsett om du har fått fri frakt när du beställt dina varor.
Så här gör du:
Lägg produkten/produkterna i originalförpackningen och emballera väl.
Du returnerar med samma fraktbolag som du använde när du beställde din order. Se hur du gör för de olika leverantörerna nedan:
Instabox: Följ länk till retur som skickats i din leveransbekräftelse från Instabox. Boka din retur via spårningslänken eller i appen. Läs mer här
Budbee: Registrera din retur direkt i Budbee Appen. Läs mer här
PostNord: Följ anvisningarna för att skapa din retur på länken här: xyz (ANPASSA!)
Schenker använd returetiketten som följer med ditt paket
När varan är tillbaka hos oss kommer våra medarbetare att kontrollera skicket på varan. Om varan eller förpackningen har hanterats oförsiktigt har vi rätt att göra avdrag på återbetalningen.
Om du önskar returnera en vara på grund av fel på varan ber vi dig kontakta vår kundservice via kontaktformuläret här
Avbeställning
Om du vill avbeställa en lagd beställning, kontakta vår kundservice snarast på här. Om din beställning redan har blivit expedierad är det inte längre möjligt att avbeställa varan/varorna och du är därmed skyldig att motta din beställning. Om du efter att du tagit emot din vara ångrar ditt köp gäller ordinarie villkor för ångerrätt och returhantering.
Reklamation & Garanti
Hos Beslagsboden har du 5 års garanti. Du kan läsa mer om garantin här.
Innan reklamation av en vara måste du alltid kontakta oss för ett godkännande och för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt. Reklamationen ska skickas in till oss här omedelbart efter att defekten upptäckts. Vi skickar därefter en returfraktsedel som du fäster på paketet vid retur för betald frakt. Det är viktigt att du redogör för felet, samt om möjligt bifogar fotodokumentation på skadan för en snabbare hantering av ärendet. Reklamationsrätten gäller oavsett om felet är synligt eller dolt. Det är dock en förutsättning att felet inte har uppstått som följd av felaktigt bruk av varan.
När varan är åter hos oss kommer våra medarbetare att avgöra om felet beror på en felaktigt producerad vara eller på yttre åverkan efter att varan nått dig. Om varan visar sig vara felaktigt producerad har Beslagsboden rätt att åtgärda felet eller ersätta den defekta varan med en ny eller likvärdig vara. Vid korrekt reklamation ersätts du som kund för eventuella fraktkostnader.
Vid reklamation av en vara som monterats av hantverkare ersätts endast varan. Kostnader för montering ersätts ej.
Utbyte eller reparation av vara innebär ej förlängning eller ny garantitid.
Lösning och hjälp i tvistemål
Så klart hoppas och önskar vi att tvister aldrig ska uppstå. Om det ändå skulle hända vill vi i första hand lösa tvisten i samförstånd, efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten ändå kvarstår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Beslagsboden förbinder sig då att följa ARN:s rekommendationer och utslag.
Allmänna Reklamationsnämnden Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm .
Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar heller inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande. Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda eller myndighetsbeslut.
Övrigt
Vid eventuell slutförsäljning av vara eller missberäkning av antal lagervaror har beslagsboden.se/Beslagsboden rätt att häva köpet och återbetala betalningar gjorda av dig. Om så skulle inträffa kontaktar vi dig för att på bästa sätt komma fram till en lösning. Du kan till exempel få möjlighet att välja en annan, ekonomiskt likvärdig vara istället för att få din betalning tillbaka.
Reservation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt mot slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker dock alltid att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
Personuppgifter och sekretess
Genom att handla på beslagsboden.se accepterar du vår integritetspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar så klart om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning.
Läs hela vår integritetspolicy.
Ändringar till de allmänna villkoren
Vi förbehåller oss rätten att företa ändringar i dessa köpvillkor. Uppdaterade villkor finns alltid publicerade på vår webbplats. Köpvillkoren anses accepterade i samband med order på webbplatsen.
Kundservice
Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor via vårt kontaktformulär här.
Företag
Om du som näringsidkare vill handla från Beslagsboden ber vi dig att kontakta oss på info@smedbo.se.